The Poetics of Water in The Forgotten Between Two Waters by Leila Al-Mutawa by Ibrahim rasool

 









سردية الماء في رواية ” المنسيون بين ماءين” للكاتبة ليلى المطوّع




الناقد إبراهيم رسول 

نشر في مجلة الحدث، موقع نخيل عراقي بتاريخ 
٢٨ أكتوبر ٢٠٢٥ 


تأخذنا الكاتبةُ البحرينيةُ المبدعة ليلى المطوّع في رحلةٍ مائيةٍ, نخوضُ معها مغامرة السباحة في فضاءاتٍ ثقافيّةٍ مُتنوّعةٍ, ونقرأُ معها التاريخ والحاضر برؤيةٍ أنثويةٍ, تستعيدُ التاريخَ لتأخذَ منهُ العِبر والعِظات وتُعيد صناعة الواقع وفق ما تراهُ ينفعُ الإنسان في الواقعِ الجديد الذي يعيش إرهاصاتهُ وتحولاتهُ المُتواصلة, عصر صناعة كُلّ شيء, ولكنَّ الكاتبةَ تُمارسُ هذه الصناعة عبرَ مُخيّلتها الخلّاقة التي تُجيد نسج الحكايات, بينَ الذاكرة والماء تكمنُ العديد من الدلالاتِ التي نحاولُ أنْ نستحضرها ونكشف جمالها العميق بعدَ أنْ نمضيَ معها في رحلة الكشف والجمال, وكأنَّ الأشياءَ المُوغلة بالقدمِ تبدو قيمتها عالية, هي تضع ( بين) لتحصرَ أولئكَ المنسيونَ, هذه الاستعادةُ الإيجابيّةُ كانتْ تحمل في طيّاتها فرصة لقراءةِ الواقعِ الراهن برؤيةٍ ناقدةٍ, والنقد يعني الإصلاح والترميم والتنقية, هذه الروايةُ عالمٌ فسيحٌ وكبيرٌ من الخيالِ الذي يأخذ من الواقعِ أيضًا كقنطرة عبورٍ نحو الضفة الأخرى, فالسردُ لا يأخذ شكلًا بعينه, بلْ تميلُ الكاتبة إلى ربطِ الواقع مع الماضي بما تحمله من خيال في مخيلتها, فهي تمارسُ صناعة وتكنيك بنائي لتنتج عالمها الخاص وفق تصورها, لتنتجَ لنا رواية تأخذنا معها في خيالها وفي واقعها, هذا النمط الكتابي الإبداعيّ نجحَ عندَ فِئة المُبدعين, الذينَ لديهم سِعة معرفة فيما يكتبونَ وفيما يستحضرونَ وكيفيّة يوظفونَ ما يعرفونَ, هنا نقرأ تاريخًا متخيًلا وواقعًا مرمزًا, نقرأُ روايةً لا يسعنا إلَّا أنْ ننفصلَ على العالمِ فيما حولنا, ونذهب معها في رحلتها الطويلة الممتعة والشاقة, هذه الرحلة الثقافيّة, ليست للمتعةِ فحسب, بلْ لوقوفِ عندها طويلًا, هي تبلغُ من السِعة ما يجعلها تأخذ من الوقت ما تأخذه, إلَّا أنَّكَ مُجبرٌ بينَ إما أنْ تتركها وتتناول غيرها, وإما أنْ تتأمَّلَ فيها وتقرأها بإمعان, لأنَّها روايةٌ نخبويةٌ بامتياز, ولا أعتقد أنْ تمضي في القراءةِ من دونِ أنْ تضعَ مسوّدة تُدوّن فيها قائمة الأسماء وأوصافهم والأحداث المهمة, لتربطَ بين السرد, لأنَّها عالمٌ مُتداخلٌ ومشتبكٌ, لا مجالَ للاستراحةِ فيه, الاستراحةُ في النهايةِ بعد إكمالها كلّها, عندها لا بُدَّ لكَ أنْ تُرجعَ إلى المُسوّدة التي وضعتها لتستعيد الأحداث وعندها ستكونُ الرواية قد وصلت إلى ذوقك وعقلك بالصورةِ الإيجابيّة, لأنَّ تلقي الأدب الكبير, يحتاجُ إلى مُتلقٍ نوعيٍ, لا يقفُ عندَ النصِ المُباشر, بلْ يدخل إلى عمقِهِ, ويُمارسُ لُعبة الغوص بين عوالمها الجوانيّة المُضمرة, فالغموضُ يعتري الرواية في وجهٍ منها, وهذا الغموضُ الذي يحببه مُنتج النّص إلى مُستهلكِ النّص, هو غموضٌ المُتعة لا غموض الفكرةِ.

العنوانُ ثُريا النص, كما يقول رولان بارت, فالعنوانُ هو ماءُ العمل الإبداعي, لأنَّ عتبته تقف في المقدمةِ, وحينَ وضعتِ المبدعة ليلى المطوّع هذا العنوان, فهي قدْ جعلتْ منهُ حمّال أوجه كثيرة, الماءُ نبعٌ قابلٌ للتجددِ والتمددِ والانفتاحِ, فهو في وجهٍ من الوجوه يُشير إلى حالةِ التشتتِ وعدمِ الثباتِ والاستقرارِ التي هي صفةٌ من صفاتِ الماء, ويُشيرُ إلى صراعٍ بينَ شيئينِ, يتصارعانِ في الإنسانِ, فتسببُ الاضرابات والتحديّات, لهذا فانفتاح العنوان وسيولته, جعلته باباً للتأويلاتِ الكثيرةِ, وهذا ما يجعل القارئ يقف عنده قبلَ مُحاولته الكشف, فالرواية بما فيها من قدرة تخييلية لكنَّها لها قدرة على تصويرِ الواقع بمرآة تحمّل العديد من التأويلات, لذا لا يقف العنوان على دلالةٍ واحدةٍ يكتفي بها, فهي روايةُ عدم الثبات على وجهةٍ واحدة, النسيانُ والماءُ دلالة التشتت والضياع والهوية المزدوجة غير المستقرّة, هنا يكونُ الصراع والتلاشي والقلق, فالأرض رخوةٌ وغير صلبة, بين المنسيون والماءين تصنع الكاتبة التاريخ الذي تُعيد كتابته بما تراه بعينِ وعيها ومعرفتها بما لديها من ذاكرة وبما لديها من مُخيلة تُعيد إنتاج ما يُوجد في الذاكرةِ, تقول:

لتعبريه, عليك أن تقربي وجه الماء, فلن تعبري البحر إلَّا إذا عرفتيه._ الرواية: 22), والمعرفةُ هنا شاملة واسعة, لا تقف عند ممارسة فعل السباحة, بلْ لا بُدَّ من معرفة عالم البحر, فالنجاةُ بالمعرفةِ, وهنا تقف الكاتبة موقفها العقلانيّ, الذي قولبته في قالب الأدب, لكيْ يستمر بالتجددِ, وتقول أيضًا: أنا الطائر الحزين, كلما قلّ الماء, بان الحزن على وجهي.( الرواية: 429), قلة الماء تعني في وجهٍ منها, قلة المعرفة والعلم بالشيءِ, هذا ما حصل في الرواية, نلحظ هذا في الشخصيتينِ المُهمتينِ؛ ناديا وسليمة زوجة صفوان, لهذا تبدو عملية تصنيف الرواية صعبة, حيثُ أنَّها تضمُ مواضيعَ جغرافيّة وتاريخيّة وثقافيّة, فهي كونٌ روائيٌ واسعٌ.



***

The Poetics of Water in The Forgotten Between Two Waters by Leila Al-Mutawa


by: Ibrahim Rasool   


The distinguished Bahraini novelist Leila Al-Mutawa takes us on a waterborne journey — a voyage through fluid cultural spaces where we swim alongside her imagination, reading both history and the present through a distinctly feminine lens. She revisits the past not to mourn it, but to draw lessons from it; she reshapes reality according to what she believes may serve humanity amid the convulsions of a new age — an era obsessed with the manufacture of all things. Yet Al-Mutawa’s act of creation is not mechanical; it is born of imagination, woven from stories and dreams.


Between memory and water lie countless meanings, which we attempt to evoke and uncover in their quiet depth as we accompany her through this voyage of revelation and beauty. It is as if the more ancient a thing is, the greater its worth. By placing her characters between two waters, the author encloses the forgotten, granting them a form of restoration — an act of remembrance that also becomes a critique of the present. And critique, in its truest sense, is a means of repair, renewal, and purification.


Al-Mutawa’s novel is a vast and capacious world of imagination that also draws from the real — a bridge toward another shore. Her narrative does not confine itself to one form; instead, she links reality to the past through the threads of her creative vision, employing a deliberate architectural technique to construct her own universe — a universe that carries us into both dream and lived experience.


This mode of writing succeeds among authors who possess broad knowledge: those who understand not only what they write, but how to summon and employ what they know. Within its pages, we read an imagined history and a symbolised reality; we read a novel that compels us to detach from our surroundings and embark upon its long, demanding, and exhilarating journey.


This cultural voyage is not meant solely for pleasure. It demands a pause — a lingering contemplation. The novel is expansive enough to claim time and patience; one either abandons it for lighter fare, or devotes oneself entirely, reading with care and reflection. For this is a novel of the elite, one that requires a discerning reader — the kind who cannot progress without keeping a notebook at hand, jotting down names, traits, and key events to connect the intricate web of its storytelling. It is a complex, interwoven world that allows no respite until its final page, and only then does the reader breathe — returning to the notes taken, retracing the narrative’s paths, discovering that the novel has entered both taste and intellect in the most rewarding way.


To receive such literature, one must be a reader of depth — one who does not stop at the surface of the text, but dives into its hidden realms, playing the delicate game of immersion in its inner worlds. The novel harbours a kind of mystery — yet it is not the obscurity of confusion, but rather the mystery of delight, the aesthetic veil that draws writer and reader together in the shared act of discovery.


The Title: The Threshold of the Text

As Roland Barthes once said, the title is the chandelier of the text — its luminous threshold. It is, in Al-Mutawa’s case, the water of her creative act: the current that precedes and sustains the narrative. By choosing The Forgotten Between Two Waters, she gives us a phrase that holds many meanings.

Water, by nature, is fluid, renewable, and open — it represents dispersal and instability, a state of perpetual motion and uncertainty. The title, therefore, alludes to the human condition itself: the inner struggle between opposing forces, the turbulence of identity and transformation. Its openness and liquidity invite multiple interpretations; it is a title that refuses closure, mirroring a world in flux.

Within the novel, forgetfulness and water together symbolise fragmentation, loss, and the unsettled, dual identity — a landscape of conflict, dissolution, and unease. The ground beneath is soft, unstable. Yet between the forgotten and the waters, Al-Mutawa reclaims history, rewriting it through the lens of her awareness and memory — through the imagination that reshapes what lies submerged in the collective past.


She writes:

“To cross it, you must draw your face close to the water; you will never cross the sea unless you have come to know it.” (p. 22)

Here, knowledge is vast and encompassing; it is not merely the act of swimming, but the wisdom of the sea itself. Salvation lies in understanding — a rational stance that she moulds through art, allowing knowledge to remain ever-renewing.

And she writes elsewhere:

“I am the sorrowful bird; whenever the water wanes, sadness appears upon my face.” (p. 429)

The diminishing of water thus becomes, metaphorically, the diminishing of knowledge — a theme embodied in the two central figures, Nadia and Salima, the wife of Safwan.

For this reason, the novel resists easy classification. It encompasses geography, history, and culture — forming a vast fictional cosmos, fluid and alive as the waters it evokes.









تعليقات

المشاركات الشائعة